Hilmi Yavuz – Okuma Biçimleri PDF Oku indir
Hilmi Yavuz – Okuma Biçimleri PDF Oku indir, e-kitap sitemizde Hilmi Yavuz – Okuma Biçimleri kitabını araştırdık. Ayrıca Hilmi Yavuz tarafından kaleme alınan Hilmi Yavuz – Okuma Biçimleri kitap özetinin yanı sıra, Hilmi Yavuz – Okuma Biçimleri pdf oku, Hilmi Yavuz – Okuma Biçimleri yandex, Hilmi Yavuz – Okuma Biçimleri e-kitap pdf, Hilmi Yavuz – Okuma Biçimleri PDF Drive, Hilmi Yavuz – Okuma Biçimleri Epub gibi indirme linklerini de bulacaksınızdır.
Hilmi Yavuz – Okuma Biçimleri PDF indir Oku
Okuma Biçimleri’! Bu adı, John Berger’in Görme Biçimleri’ne özenerek koydum yazımın başlığına; ―her ne kadar benim anlatacaklarımla Berger’inkiler içinde bir benzerlik söz konusu olmasa da! ‘Okuma Biçimleri’nden bir edebî metnin okunma, yorumlanma ve anlamlandırılma şekillerini kastettiğimi belirtmeliyim. Şüphesiz bir metin, birbirinden fazla farklı bağlamlarda okunabilir; ama galiba, en doğrusu, öncelikle, bu bağlamların neler olduğunu ortaya koymak olmalıdır. Bunun için de, bir edebı̂ metnin üretim ve tüketim sürecini inşa eden ‘olmazsa olmaz’ unsurlarını, kriter olarak almak gerekiyor. Bilinenden başlayayım: Bir edebı̂metnin üretim ve tüketim sürecinin üç temel unsuru mevcuttur: Yazar (üretici), yapıt (ürün) ve okur (tüketici). Bunlardan herhangi biri olmazsa, üretim ve tüketim süreci tamamlanmış olmaz. Bu unsurlar da, ‘okuma şekilleri’nin bağlamını oluştururlar. Dolayısıyla, birbirinden farklı üç ‘okuma şekili’ni ayırt etmemiz mümkün hale gelir: Yazar merkezli okuma, metin merkezli okuma ve okur merkezli okuma! Orta Çağ belagatinin kullandığı terimlerle söylersek intentio auctoris (‘yazarın niyeti’ yahut ‘yazar merkezli okuma’), intentio operis (‘metnin niyeti’ yahut ‘metin merkezli okuma’) ve intentio lectoris (‘okurun niyeti’ yahut ‘okur merkezli okuma’). Kısa olarak okuma, yorumlama ve anlamlandırma uğraşı, ya o metnin yazarının metne verdiği anlamın ne olduğunu (yazarın niyetini) bularak, ya yazarından bağımsız olarak metnin kendisinin anlamını (metnin niyetini) ortaya koyarak, veya okurun o metni nasıl yorumladığına (okurun niyetine) bakılarak gerçekleştirilebilir. ‘Yazar merkezli okuma’ özellikle, ‘doğru yorum’un ne olduğu sorusuyla yakında zamandan ilişkilidir. E.D. Hirsch, ilki 1967’de, Ikǚ incisi 1976’da yayımlanan Validity in Interpretation {8} (Yorumda Geçerlilik) ve The Aims of Interpretation {9} (Yorumun Amaçları) adlı çalışmalarında, metnin yorumunda her zaman problemler çıkabileceğini kabul etmekle birlikte, yine de ‘doğru yorum’un olduğunda ısrar eder. Hirsch’e göre, ‘doğru yorum’ mevcuttur ve edebiyat incelemelerinın amacı, bu yorumu bulmak olmalıdır. ‘Doğru yorum’ ise, ‘metne, yazarın kendi yüklediği anlamın bulunması’ demektir. Janet Wolff’un Sanatın Toplumsal Üretimi {10} adıyla dilimize çevrilen kitabında da dile getirdiği gibi, Hirsch, ‘yeni okurlar[ın], metinden her zaman yeni, arzu edilmeyen sonuçlar çıkarabildiklerini]’, fakat bunun, yazarın ‘özgün’ niyetiyle, veya metne yazarca ‘yüklenen, istenen anlamın araştırılmasıyla aynı şey’ olmadığını iddia eder.