PDF

Çin Öyküleri PDF Oku indir

Anonim – Çin Öyküleri PDF Oku indir, e-kitap sitemizde Anonim – Çin Öyküleri kitabını araştırdık. Ayrıca Anonim tarafından kaleme alınan Anonim – Çin Öyküleri kitap özetinin yanı sıra, Anonim – Çin Öyküleri pdf oku, Anonim – Çin Öyküleri yandex, Anonim – Çin Öyküleri e-kitap pdf, Anonim – Çin Öyküleri PDF Drive, Anonim – Çin Öyküleri Epub gibi indirme linklerini de bulacaksınızdır.

Anonim – Çin Öyküleri PDF indir Oku

Destanın eski Türklerde en mühim yazın çeşitlerinden biri olmasına, Avrupa yazınında da çok mühim bir yer tutmasına karşılık, Çin’de bir destan türü gelişememiştir. Bunun bir çok nedeni mevcuttur. Destan, temsilî bir sanat şekilidir ve hükümdarların veya hükümdar etrafından bireylerin yiğitliklerini anlatır; hükümdarların saraylarında veya yüksek tabakadan olanların önlerinde okunur. Çin’deyse, yüksek tabaka yiğitlik niteliğini almak istemezdi ve alamazdı; bu ülkede “iyi memur” ülküsü egemendi. Kendisini yalnızca “en yüksek memur” sayan İmparatordan da yalnızca Tanrı’nın istemini yerine getirmesi beklenirdi; o, kendi güç ve istemini tercih ederek yiğitlikler gösteremezdi. Bundan başka, yazının yerleştiği yerlerde destanın daha hızlı ortadan kalktığı görülüyor. Çin’deyse yazı, çok erkenden yerleşmişti. Çin’de destanın yerine, batı illerinde destandan sonra beliren başka sanat şekilleri ortaya çıkmakta. Bu türden yapıtlar olarak; baladları, öykücülerin anlattıkları öyküleri, moritatları, roman ve tiyatroyu sayabiliriz. Balad bol sayıda Çin’de Hanlar dönemini izleyen zamandan, demek ki İ.S. 200 senelerından, veya biraz öncedensinden başlayarak görülüyor. Balad genelde uyaklı, yedi dizeli koşuk şekilindedir, çoğunlukla kısadır, seyrek olarak 100 dizeyi geçer. Baladlar, örneğin erkek kılığına girmiş bir kızın (Mu-lan adında) yiğitliklerinden (1) veya örneğin, bir subayın “Han P’eng” adındaki karısının bağlılığından, Hsiung-nu’ların hanıyla evlenmiş bir prensesin sonundan, kovulmuş bir kadının kocasına bağlılığından vb. söz eder.

 

Bütün bu baladlarda iki tipik kişilik mevcuttur. Birincisi; bunlar destandan çok moritata yakındırlar. Moritat terimiyle koşuk olarak ve çoğunlukla uyaklı bir şekil içinde bir olay anlatan ve buna, sonuç olarak genel, ahlaksal bir öğüt ekleyen yazınsal şekili söylemek istiyorum. Baladlar da, genel nitelikte bir ahlak dersini, güzel bir şekil içinde vermek mecburiyetindedirler. İkincisi: baladlar, bildiğimize göre, müzikle birlikte söylenir, oysa destan, yüksek sesle (belirli bir makamla) okunur; pek azı müziklidir. Bu hususta da baladlar moritatlara yakınlık gösterirler. Çin’de, baladların, kuzey budunlarının tarihte bir rol oynadıkları, Çin topraklarında kendi soplarını kurdukları ve kuzey Çin’de egemen oldukları zamanlarda ortaya çıkması enteresantir. Kuzey budunlarının Çin tarihinde rol oynamadıkları zamanlarda (T’ang döneminin ortası) baladlar da ortadan yitiyor. Elimde baladların kuzey kavimlerinin etkisiyle oluştuğuna ilişkin ispatlarım yoktur, ama bunu olanaksız da saymıyorum. Moritat, görüldüğü her yerde olduğu gibi Çin’de de toplumun aşağı tabakalarının yazınsal şekilidir. Bu kimliğini koruyarak kısmen bugüne dek yaşamıştır. Bu koşuk şekili, alçakgönüllüdür, az işlenmiştir. Bir sanat yapıtı olmak savında da değildir. (Destanda ise bu sav kesinlikle mevcuttur). Bir tek olayı ve çoğu kez bi hayli yakın bir zamanda geçmiş olan bir olayı anlatır.

Moritatın tipik bir özelliği, ömrünün kısa olmasıdır. Bu türlü yapıtlar, yerlerini hep başka yeni benzerlerine bırakır ve yitip giderler.

Anonim – Çin Öyküleri PDF indir Tıklayın

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu