PDF

Yoksul Tiyatro – Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK PDF Oku indir

Yoksul Tiyatro – Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK PDF Oku indir, e-kitap sitemizde Yoksul Tiyatro – Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK kitabını araştırdık. Ayrıca Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK tarafından kaleme alınan Yoksul Tiyatro – Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK kitap özetinin yanı sıra, Yoksul Tiyatro – Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK pdf oku, Yoksul Tiyatro – Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK yandex, Yoksul Tiyatro – Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK e-kitap pdf, Yoksul Tiyatro – Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK PDF Drive, Yoksul Tiyatro – Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK Epub gibi indirme linklerini de bulacaksınızdır.

Yoksul Tiyatro – Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK PDF indir Oku

Bu bölümdeki alıştırmalar 1959-62 senelerındaki çalışma ve incelemelerin bir sonucudur. Eugenio Barba tarafından Tiyatro Laboratuarında olduğu zamanda kaydedilmiş, benim ve rehberliğimde çalışmaları yöneten eğitmenlerimizin yorumlarıyla tamamlanmıştır. Bu zamanda pozitif bir teknik üzerinde yahut başka bir deyişle, nesnel olarak oyuncunun kişisel yapısında ve imgeleminde kök salan, ona yaratıcı bir ustalık veren belirli bir eğitim yöntemi üzerinde çalışıyordum. Bir sonraki çalışma zamanında bu alıştırmalardan bazı öğeler elde tutuldu, fakat bunların da amaçlan değiştirildi. “Bu nasıl yapılabilir?” sorusuna yalnızca bir yanıt oluşturan bütün alıştırmalar elendi. Şimdi alıştırmalar kişisel bir çalışma şekili oluşturmak için birer vesile oldular. Oyuncu yaratıcı görevinde kendisini engelleyen direnç ve önüne geçerin hepsini keşfetmelidir. Böylelikle alıştırmalar bu kişisel önüne geçerin üstesinden gelmenin bir aracı olmaktadırlar. Artık oyuncu “Bunu nasıl yapabilirim?” diye sormaz. Onun yerine neyi yapmaması gerektiğini, kendisini neyin engellediğini öğrenmelidir. Kişisel olarak alıştırmalara uyum sağlayarak her oyuncuya göre değişiklik gösteren bu önüne geçerin ortadan kaldırılması için bir çözüm bulunmalıdır. Negatif bir yol’dan (via negativa) kastım şudur: Bir eleme süreci. 1959-62 eğitimi ve sonraki evre içindeki en belirgin ayrım fiziksel ve vokal alıştırmalardadır. Fiziksel alıştırmaların temel öğelerinin çoğu alıkonuldu, fakat bir temas arayışına yönlendirildi: dıştan gelen uyaranları almak ve bunlara reaksiyon göstermek. (Başka bir yerde sözünü ettiğim “ver ve al” yöntemi) Tınlatıcılar vokal çalışmalarda hala kullanılmaktadır, ama şimdi bunlar çeşitli itkilerle harekete başlar ve dışarısıyla temas kurarlar.

Teoride hiçbir soluma alıştırması yoktur. Bunları elemedeki gerekçelerimi “Oyuncunun Tekniği” bölümünde açıkladım. Her bireyin durumuna göre söz konusu zorluklar bulunur, bunların nedenleri belirlenerek bundan dolayır yok edilir. Biz soluma ile doğrudan uğraşmayız, ama aşağı yukarı her zaman psiko- fiziksel bir doğaya sahip bireysel alıştırmalarla dolaylı yoldan onu düzeltiriz. Jerzy Grotowski Eğitimdeki alıştırmalar ya oyuncular tarafından bulunmuş veya diğer sistemlerden alınmıştır. Hatta oyuncunun kişisel araştırmasının sonucu olmayan alıştırmalar bile yöntemin kesin amaçlarını tatmin etmek için geliştirilmiş ve özenle işlenmiştir. Seçilen alıştırmalara ilişkin terminoloji sonradan değiştirilmiştir. Oyuncular verilen alıştırmaya bir kez uyum sağladıktan sonra, kişisel çağrışımlarına ve düşüncelerine göre alıştırmaya bir isim koyarlar. Kimi oyuncular bilinçli olarak, imgelemi çalıştıracak bir etkisi olduğu için bir çeşit profesyonel jargonu kullanma eğilimindedirler. Aşağıda kabataslak olarak bir günlük çalışmanın ana hatları verilmektedir. A. FİZİKSEL ALIŞTIRMALAR I- Isınma 1) Kolları ve elleri döndürürken ritmik yürüyüş. 2) Parmak uçlarında koşma. Vücut akışkanlık, uçma, hafiflik duygularını taşıyabilmen. Koşma itkisi omuzlardan gelmeli.

3) Eller kalçada dizleri bükerek yürüyün. 4) Dizler bükük, ayak bileğini kavrayarak yürüyün. 5) Dizler hafifçe bükük, ellerle ayağın yanlarını tutarak yürüyün. 6) Dizler hafifçe bükük, ayak parmaklarını tutarak yürüyün. 7) Gergin ve sabit bacakları ellerinizdeki hayali iplerle çekiyormuşçasına yürüyün. (Kollar öne doğru uzatılmıştır.) 8) Çömelme duruşundan başlayarak, öne doğru kısa zıplamalar yapın. Her zaman ilk etaptaki çömelme duruşuna geçerek düşün ve elleriniz ayaklarınızın yanında olsun. Not: Oyuncu, bu ısınma alıştırmalarında bile, bu çalışmanın her ayrıntısını hayali veya gerçek kesin bir imgeyle haklı çıkarmalıdır. Alıştırma fakat söz konusu imgeyi oluştururken vücut alıştırmaya karşı direnç göstermezse doğru yapılmış dernektir. Bundan dolayı vücut ağırlıksız, itkilere karşı plastik kadar yumuşak, dayanıklılık gösterirken çelik kadar sert, hatta yerçekimi yasasını yenebilecek güçte gözükmelidir. II- Kasları ve omurgayı yumuşatma alıştırmaları 1) “Kedi”. Bu alıştırma bir kedinin uyanışı ve gerinmesinin gözlemlenmesi üzerine temellendirilmiştir. Oyuncu bütünüyle gevşemiş durumda yüzüstü yere uzanır. Bacaklar ayrık, avuçlar zemine dönük ve kollar vücutla dik açı yapacak biçimde durur.

“Kedi” uyanır ve ellerini göğsüne doğru çeker, dirsekler tavana yöneliktir, böylece avuçlar bir dayanma noktası oluştururlar. Bacaklar parmak uçlarında ellere doğru “yürürken” kalça yükselir. Sol bacak yana doğru yükseltilir ve gerilir, bunun yanı sıra baş da yükseltilip gerilmiştir. Ayak parmak uçlarından destek alarak sol bacak eski yerine indirilir. Aynı hareketler sağ bacakla da yapılır, baş bu arada gergin durmaktadır. Omurga gerilir, yerçekimi omurganın merkezine yerleştirilir ve sonra enseye doğru yükseltilir. Sonra sırt üstü düşülür ve gevşenir. 2) Göğsünüzün etrafında metal bir şerit olduğunu varsayın. Gövdeyi genişletip açarak onu kırın. 3) Duvarın yanında amuda kalkın. Bacaklarınızı, ağır ağır, açabildiğiniz kadar açın. 4) Dinlenme duruşu. Çömelip, ellerinizi dizlerinizin içinden bırakın ve başınızı düşürün. 5) Dimdik durun, bacaklar düz ve bitişik olsun. Gövdeyi yere doğru eğin ve başınızı dizlerinize değdirin.

6) Gövdenin belden yukarısını kuvvetli bir biçimde yuvarlak çizerek döndürün. 7) Bacaklar bitişik bir sandalyenin üstüne sıçrayın. Atlama itkisi bacaklardan değil gövdeden gelmelidir. 8) Bütünsel yahut bölgesel esneme. 9) Dik duruştan başlayarak vücudu geriye doğru bir “köprü” oluşturacak biçimde eller yere değene kadar eğin. 10) Sırtüstü yere yatın ve vücudu sağa ve sola yuvarlayın. 11) Diz çöküp, baş yere değip bir “köprü” oluşuncaya kadar vücudu geriye doğru eğin. 12) Kanguruyu taklit ederek yapılan sıçramalar. 13) Bacakları bitiştirip yere oturun ve öne doğru gerin, vücut dik durumda. Elleri ensede bitiştirin, kafayı dizlere değene kadar öne ve aşağı doğru bastırın. 14) Göğüs ve karın tavana bakarken, el ve ayaklarınızın üzerinde yürüyün. Not: Bu alıştırmaları cansız bir biçimde yapmak doğru değildir. Alıştırma araştırmaya hizmet eder. Bu, yalnızca otomatik tekrar yahut kaslara bir masaj yapma şekili değildir. Misal verilecek olursa, alıştırmalar boyunca herhangi bir karmaşık hareketi analiz ederek ve her bir eklem ve kasın kapasitesini inceleyerek bir vücudun ağırlık merkezini, kasların gerilme ve gevşeme mekanizmalarını, çeşitli sert hareketlerde omurganın işlevini bulacaksınızdır.

Bütün bunlar bireysel noktalardır sürekli olarak ve bütünlüklü bir araştırmanın sonucudur. Sadece “araştıran” alıştırmalar oyuncunun bütün organizmasını kapsar ve onun gizli kaynaklarını harekete geçirir. “Tekrar eden” alıştırmalar vasat sonuçlar verir.

Yoksul Tiyatro – Jerzy Grotowski – İhsan ÖZBEK PDF indir Tıklayın

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu