PDF

Denis Huisman – Estetik (SB) PDF Oku indir

Denis Huisman – Estetik (SB) PDF Oku indir, e-kitap sitemizde Denis Huisman – Estetik (SB) kitabını araştırdık. Ayrıca Denis Huisman tarafından kaleme alınan Denis Huisman – Estetik (SB) kitap özetinin yanı sıra, Denis Huisman – Estetik (SB) pdf oku, Denis Huisman – Estetik (SB) yandex, Denis Huisman – Estetik (SB) e-kitap pdf, Denis Huisman – Estetik (SB) PDF Drive, Denis Huisman – Estetik (SB) Epub gibi indirme linklerini de bulacaksınızdır.

Denis Huisman – Estetik (SB) PDF indir Oku

İlkeler yazannın ünlü önsözünde yapmış olduğu gibi bu -sanatsal- felsefe ağacını Kartezyen metotlarla oluşturmak gerektiğinde, her türlü Estetiğin temelinde Platonculuk’un olduğu görülür. Gerçekten de Doğu felsefelerine uzanmamıza, Batı felsefelerinin Yedi Bilgeler gibi atalarını mezarlarından çıkarmamıza, Herakleitos’a veya Hesiodos’a gitmemize hiç gerek yoktur. Estetik’in temellerini atanlar olarak, üç büyük Yunan filozofu Sokrates, Platon ve Aristoteles’i sayabiliriz. Aslını söylemek gerekirse böyle bir üçlemede Sokrates bir öncü, Aristoteles ise Güzelliksin İlahî koruyucu-savunucusu, Platon’un bir halefi konumundadır. Aynı biçimde Plotin ve Saint Augustinus da Platon’un düşüncelerine dayandıkları ölçüde Estetikçi’dirler. Rönesans’a kadar, hatta Rönesans sırasında bile Sanat ile ilgili geliştirilen her düşünce temel dayanak olarak mutlaka Platon’a sarılmıştır. Kant ve Kantçılığın Hegel, Schelling ve Schopenhauer gibi mirasçıları, tahmin edemeyecekleri kadar Platon cuy dul ar . Günümüzde ortaya çıkmış ve çıkan akımlar da aynı çizgiyi sürdürmektedirler. Sokrates’in geliştirdiği düşünce, Estetik’in önem, li bir evresini oluşturduğu zaman ortada bu kavramların adı bile yoktu. Gerçekten de, müthişiyetçi bir yaklaşım bize METAFİZİK kavramının Platon’dan üç, ESTETİK kavramının ise tam yirmi üç yüzyıl sonra doğmuş olduğunu hatırlatabilir. Doğrudur. Lakin biz, böylesine tarihe aykın bir tutumu bilinçli olarak takınıyoruz. Kullanım gelenekleri bizim bu yanlışımızı hoşgörmektedirler. Üstelik biz burada tarihsel bir çalışma da yapmıyoruz. Platon ve döneminin sanatları ile ilgili söylenebilecek her söz şimdiye kadar zaten söylenmiştir: Pierre Maxime Schuhl’ün bu hususta bir tezi ve çok çarpıcı bildirisi mevcuttur.

® Sokrates (470-399) – Ksenophon, Unutulmazlar ve Şölen adlı eserlerinde, Sokrates’in ressam Parrhasios ve heykeltraş Cliton’a gerçek yüz güzelliğini hareketlere yansıtarak modeldeki en sevecen yanları nasıl görülmektedirabileceklerini öğretişini yazmıştır. Sözkonusu olan, bedenin içinde tutsak olan gerçek ruh güzelliğine erişmekti. Platon da Phaidon^da. “Beden bir kabirdir” demiştir. Sokrates’ten önceki verilerle Sokrates’in irdelemeleri bize kısmî olma olanağı tanımamaktadır. Çevresine müthiş güzellik ışınlan saçan bu pırıl pırıl ruh prensibi. Platon sisteminin temelini oluşturur. Biz burada. Platon düşüncesinin içindeki Sokratesçi fikirleri ayıklayacak değiliz. Öğrencinin, ustaya ait fikirlerin tümünü elden geçirmiş, hatta aşmış olduğu kesin gibidir. İki ustanın eserleri içindeki farkı anlamak için Phaidon’un (100 E) incelenmesi yeterli gelmektedir. Platon’a göre her güzelliğin özünde “algılama şeklimiz ne olursa olsun, ‘güzel’ bulduğumuz nesneleri güzel kılan bir ana güzellik, mevcuttur. Hatta Estetiğin, Sokrates Hippias’a Büyük ifippıas’da, Güzellik’in binbir nesneye yakıştırılan özel bir nitelemeden ibaret olmadığını dile getirdiğinde dünyaya geldiğu dahi savunulabilir. Gerçi insanlar, atlar, giysiler güzel şeylerdir, ama bunların hepsinin üzerinde Güzellik’in kendisi bulunur.® Sokrates genç Theet^te’e verdiği yanıtlardan birinde, bilimin ne astronomiden, ne geometriden, ne de aritmetikten ibaret olduğunu, tüm bu kısmî bilgilerden daha kapsamlı ve daha büyük olduğunu söylemişti.

Aynı biçimde Güzel de tekil bir nesneye veya yirmi somut varlığa indirgenemez. Burada artık Platon savmın temel taşına ulaşmış yer alıyoruz: Bu, sonraları ortaya atılacak tüm estetiklerin bir tür önbilgisi gibidir. Lakin Sokrates artık aşılmıştır.

Denis Huisman – Estetik (SB) PDF indir Tıklayın

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu